Pijler: Kunst, cultuur, muziek en sport
Waarbij (vak)leerkrachten lesgeven in creativiteit, muziek en beweging
Op Het Kofschip is er veel aandacht voor kunst, cultuur, muzieken sport. Onze gangen, onze muren, onze hoofden en onze lessen zijn doordrenkt van kunst en cultuur. Kunst zet kinderen aan het denken en geeft een frisse blik op de wereld. Bij Arts & Activities, onze overkoepelende term voor de vakken tekenen, handvaardigheid en drama, worden creatieve en sociaal-emotionele talenten aangeboord en verder ontwikkeld. Naast kunst en cultuur worden er wekelijks ook muzieklessen verzorgd door een vakdocent. Tevens geven vakdocenten van KUNSTWERK! Instrumentale lessen aan de kinderen van groep 5 en 6 en ritmische workshops aan de kinderen van groep 7 en 8. Dit resulteert ieder jaar in een voorstelling voor ouders en belangstellende in het Musiater. Hierdoor worden kinderen uitgedaagd zich ook te presenteren op een podium.
Er is ook aandacht voor sport. Wie sport en beweegt voelt zich fitter en leert spelenderwijs tal van vaardigheden. Denk aan motorische vaardigheden, maar ook aan sociale vaardigheden als samenwerken, prioriteiten stellen en omgaan met teleurstellingen. Door te sporten worden kinderen weerbaarder en krijgen ze meer zelfvertrouwen.
Met onze gespecialiseerde docenten én vakdocenten halen we het beste in de leerlingen naar boven. Plezier, zelfontplooiing en creativiteit staan hierbij hoog in het vaandel. Hieronder lees je uitgebreid wat cultuur- en sporteducatie precies inhoudt en hoe we dit toepassen op onze school.
Het belang van cultuureducatie: jezelf leren uiten
Door cultuureducatie krijg je de kans je eigen identiteit te ontdekken en te behouden. Het bevordert de brede ontwikkeling van een kind en het stimuleert creativiteit en probleemoplossend denken. We willen daarom actieve, enthousiaste cultuurparticipatie uitdragen en stimuleren. We bieden een zo breed mogelijk aanbod van kunst en cultuuractiviteiten en zijn hier met hoofd, hart en handen mee bezig. De leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken om hun gevoelens en ervaringen uit te drukken en te communiceren. Bij de kunstzinnige vakken krijgen kinderen de kans iets van zichzelf te laten zien. Dit geeft hen zelfvertrouwen en versterkt hun gevoel van autonomie. Het is belangrijk dat leerlingen zich in een veilig klimaat kunstzinnig durven te uiten en respectvol omgaan met eigenheid van anderen. Op Het Kofschip doen we het volgende aan cultuureducatie.


Arts & ctivities: een middagvullend kunstprogramma
Naast de ruimte voor muziek en tekenen in ons standaard curriculum, staat wekelijks een middag in het teken van Arts & Activities. Groep 3 t/m groep 8 krijgen dan anderhalf uur les in tekenen, handvaardigheid, textiel, muziek, drama of techniek. Onze leerkrachten maken gebruik van elkaars expertise en daardoor krijgen de leerlingen een gevarieerd en doordacht aanbod van creatieve vakken. Op de Wall of Fame worden de kunstwerken van kinderen elke maand in het zonnetje gezet.

Kunststromingen
Drie per jaar kiezen we een kunststroming waaraan we werken. Zo’n periode duurt zes weken, precies even lang als een ronde Arts & Activities. Tijdens de startles van de kunststroming krijgen de leerlingen les over de kunststroming. Ouders worden via de nieuwsbrief geïnformeerd over de kunststroming
Er wordt door middel van kunstbeschouwing naar de verschillende kunststromingen gekeken. Vervolgens staan de lessen Arts & Activities in deze in het teken van de gekozen stroming.
.

Muziek: meer dan een wekelijkse les
Wekelijks worden bij alle groepen (1 t/m 8) de muzieklessen verzorgd door een vakdocent. Tevens geven vakdocenten van KUNSTWERK! Instrumentale lessen aan de kinderen van groep 5 en 6 en ritmische workshops aan de kinderen van groep 7 en 8. Dit resulteert ieder jaar in een voorstelling voor ouders en belangstellende in het Musiater. Hierdoor worden kinderen uitgedaagd zich ook te presenteren op een podium. Verder organiseren we jaarlijks een Talentenfestival.

Bieb op school
Op Het Kofschip maken we gebruik van het project ‘de Bibliotheek op school’. Dit een landelijke aanpak voor het basisonderwijs, waarin bibliotheken en scholen structureel samenwerken aan taalontwikkeling, leesbevordering en mediawijsheid. Doel is kinderen te stimuleren om meer te lezen, op school én thuis. Via een digitaal portaal op onze website kunnen leerlingen leestips krijgen, informatie opzoeken over boeken en deze reserveren. Ook bezoeken we jaarlijks de lokale bieb en organiseren we activiteiten rond de Kinderboekenweek.
Overige cultuuractiviteiten
We besteden aandacht aan dans en poëzie en groep 8 sluit haar schoolloopbaan af met een musical. Daarnaast bezoeken we jaarlijks het theater, de bioscoop en een museum. Onze cultuurcoördinator onderhoudt de contacten met aanbieders van eventuele voorstellingen en is lid van het Cultuurnetwerk.

Sport op Het Kofschip
Wie sport en beweegt voelt zich fitter en leert spelenderwijs tal van vaardigheden. Denk aan motorische vaardigheden, maar ook aan sociale vaardigheden als samenwerken, prioriteiten stellen en omgaan met teleurstellingen. Door te sporten worden kinderen weerbaarder en krijgen ze meer zelfvertrouwen. In dit kader bieden elk jaar voor de groepen 4 t/m 7 8 weken achter elkaar judolessen aan. Deze worden verzorg door HIRO.
Naast de wekelijkse sportlessen door een vakdocent kunnen onze leerlingen ook deelnemen aan toernooien georganiseerd door verschillende sportvereningen uit de gemeente. Ook doen we elk jaar mee aan de Koningspelen, de avondvierdaagse.
Links kunst- en tekenlessen
